tisdag, juli 13, 2010

Klotterhelvete

Idag har dykeriutstyret utprovats i hamnområdet till belåtenhet. Några ligister har klottrat på våra klippor. Vi försöker med olika metoder att få bukt. Grannar kommer och har många teorier. En av männen menar att med eld ska styggelsen fördrivas. Jag är skeptisk. Mannen står på sig. Jag är skeptisk. Mannen vill. Andra män dras med. Man vill elda. Det är kul att elda. Detta nämns förstås inte. Allvarliga teorier läggs fram om eldens förmåga att upplösa klotter utfört med just sån penna som man borde använt här. Jag är skeptisk. Mannen får prova. Aceton hälls på berg och trasa. Mannen tuttar på. Hela den bohuslänska granitknallen står i ljusan låga. Barnen evakueras hastigt. Hundar skäller. Män springer. Brandfarliga produkter förflyttas ur katastrof-zonen. Mannen är ihärdig där i lågorna. En skurborste vill han ha. Jag är skeptisk. Han får den av en annan av männen. Dränk in den i vatten först hinner jag inte säga. Dränk.. hinner jag. Mannen dämmer ner skurborsten i acetonbrasan och den fattar omedelbart eld. Borsten på borsten krullar ihop sig. Mannen gnor med det brinnande verktyget. Härdar ut där i flammorna en god stund. Ger sen upp och ber skamset om ursäkt för att han eldat upp borsten. Färgen är helt opåverkad av all denna aktivitet.

Vi omgrupperar.

2 kommentarer:

malin sa...

Jag har träffat på typen. Det är verkligen ingen större idé att försöka prata vett med en sån. Det är helt enkelt så att de har selektiv hörsel.

Pelle sa...

En underbar liten berättelse från Sverige i tiden.