söndag, mars 08, 2009

Ångest, modeller och lek som är bra

Jag tycker Engelsmännen är ett väldigt nervöst folk. Dom är rädda för allt möjligt, vädret, ekonomin*, utlänningar, förbytare, terror, klimatet, skatthehöjningar, gasräkningen... alltså jag vet inte allt. Dom sätter upp bevakningskameror i varenda gathörn, nu kommer det även med ljud, det är värsta 1984. På arbetsplatserna blockeras vissa internet sidor (tex youtube). Dom har sina småttingar i koppel (jo det är sant!) och många slår sina barn. Dom har ett skolsystem som bara bygger på att man har ständiga prov. Sen super dom som svin för att bota all ångest och känsla av att vara en sorts samhällsfånge. Jag tror det är så, dom är mycket lessna och kuvade. Det gäller kanske i andra länder också, men det är rätt tydligt här bara. Så. Vi tar något trevligare nu istället.

Jag var hos fransmännen på stor-lunch. Dom tar det där med mat på allvar. Värsta gourmet middagen som vanligt. Mycket trevligt. Fransmannen hade fyllt år (jag visste inte) och fått en giganisk legomodel av "den årtusende falken" från starwars. Hade jag fått en sån när jag var liten hade jag självantänt av lycka. Det var svindyr och har flera tusen bitar. Fransmannen hade tillbringat större delen av natten med att bygga ihop halva. Varför inte? Själv var jag ute och drack vin. Samtalade med en supernerd** till kollega om matematisk modellering och de komplexa problem som finns i denna bransch. Tänk att få leka med lego istället. :)





*
finns det dock rätt mycket belägg för
**
ja, ja, jag är också supernerd

3 kommentarer:

Björnen sa...

Åhhh! Mocklis fransmannen!

Anonym sa...

dock helt fel för de fem färdades aldrig tillsammans i Falken!
sånt är viktigt!
/Anders

sa...

B.
Jag vet!
A.
Hmmm... ja, kanske, skulle det vara helt korrekt skulle man ha med flera gubbar som R2D2, C3PO och Lando, typ alla som åkt med i kärran. Men det kanske blir för många gubbar då? Jag vet inte men jag skulle inte hängt upp mig på gubbarna, det är ett magnifikt konstverk till modell. Och limited edition :)