tisdag, december 29, 2009

Vintipset - tre röda

Igårkväll avnjöts finfin ostbricka med tre storartade viner i glada vänners lag. Jag känner att jag måste dela med mig av följande vintips från absoluta elitserien, fast jag definitivt inte kan nånting om vin utom om det är gott eller mindre gott:

Monti Garbi Ripasso 2007 (nr 5328) - ypperligt ganska lättdrucket, totalt underbart vin från himlen.

Brolo di Campofiorin 2006 (nr 32361) - Ruskigt gott, som sammet för gommen, skickar glädjekänslor genom kroppen och framkallar ett brett leende på min mun. Tack Lena o Lennart!

Val delle Rose Morellino di Scansano 2007 (nr 2347) - Detta ganska komplexa vin tror jag kommer bäst till sin rätt i sällskap av en kraftigare matbit, kanske rådjurssadel eller något annat vilt. Man kunde ana detta när man kombinerade med en bit serranoskinka. En syndigt god dryck från Toscanas sydvästra kustområde.

Inga kommentarer: