torsdag, maj 20, 2010

Löss

Dom har hittat massa bladlöss i östersjön. Tänk vad misslyckade dom måste känna sig. Alltså bladlöss i havet är ju inte rätt. Dom har blåst hit från Ryssland typ tydligen. Rysslöss.

Nej jag ändrar mig. Jag ska inte skriva om löss. Jag ska skriva om något viktigare. Klimatförändringarna. Oljekatastrofen med stort K. Men man orkar ju inte lixom. Det har pågått sen man var liten. Man kan inget göra känns det som. Jag tror kanske det som knäckte mig var symposiet i Gijon om klimatförändringarnas effekter på haven. Folk har ingen aning om vidden av den katastrof som pågår, eftersom det i mänskliga mått mätt går relativt långsamt. Oljekatastrofen är fruktansvärd och kommer orsaka obeskrivligt mycket skador, men den kommer dock blekna helt vid en jämförelse med klimatproblematiken. Och det är bara forskarna och en eller annan fanatisk miljönisse som har fattat. Vad ska man göra då? Anpassa samhället, släppa ut mindre CO2? Kommer inte göra någon skillnad alls. Det enda som händer är att Sverige riskerar att komma än mer på efterkälken ekonomiskt. Om det inte finns pengar i alternativa energikällor förstås. Och oljan tar slut så det är ju bra att ha något annat inhemskt producerat så vi är oberoende i framtiden då. Svenskt uran kanske? Det är ju realistiskt, men lite kontroveriellt och stökigt. Solenergi, vindenergi, biogas, biodiesel, vågkraft, vattenkraft och andra smarta lösningar det är garanterat vägen.

Något sånt ska jag skriva om tror jag.

Det här verkar ju i linje även med vad jag upplever bör göras:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskargrupp-starta-om-klimatpolitiken-1.1093690

Inga kommentarer: