onsdag, maj 26, 2010

Nu sticker vi ut hakan och ger oss in på politiken

Funderar på om det blir regeringsskifte nästa val. Svenska folket vill inte ha en borglig regering egentligen tror jag. När det blir borglig majoritet är det för att folk är missnöjda helt enkelt. Jag tror vi hade en Göran Persson-effekt förra valet och villaskatten var det mycket snack om. Jag tror vidare att många röstar på person och inte lika mycket sak, men jag är ju cyniker. Det är svårt att säga om nästa val, det känns osäkert tycker jag. Förra var jag säker på att det skulle bli skifte långt innan valet. Det som i år talar för en borglig regering är ju att folk verkar ha mer förtroende för Reinfeldt än Sahlin. Bannemig om inte Wetterstrand lyckas övertyga tror jag borgarna vinner igen, speciellt om Ohly syns för mycket i TV. Dessutom är det ju nu ett läge där exakt alla ekonomiska bekymmer kan skyllas på "finanskrisen" eller greker. Eventuella missar av regeringen kommer därmed drunkna totalt alternativt vara busenkla att dribbla bort. Guldläge för borgarbrackorna och uselt för bolshevikerna med andra ord.

Jag är i princip miljöpartist (alla val fram till förra) men även folkpartist av en mängd anledningar, som vi får ta en annan gång. Det går säkert inte riktigt ihop men det skiter jag i. Jag skulle vilja gå med i miljöpartiet tror jag och förändra det. Mindre tvångspolitik (höga straffskatter) och mera morotspolitik (gröna skatteavdrag/investeringsbidrag) tror jag dom skulle må bra av för att ta ett exempel. Det är det. Mer en annan gång kanske.

Inga kommentarer: