söndag, juli 15, 2007

Ett våldsamt och primitivt samhälle



Min känsla av engelsmännen som ett primitivt våldsdyrkande folk förstärktes ytterligare igår. Inte för att vi svenskar är bäst i världen, men...

Lite bakrundsfakta om varför jag tycker dom är primitiva:

* Vi har inte haft fungerade internet på jobbet sen i oktober
* Dom har vänstertrafik
* Måttsystemet
* Allt, jag menar allt går på gas
* Dom har fortfarande ett mjölkbud som kommer och byter tomma flaskor mot fulla
* Järnvägen har inte moderniserats dom senaste 100 åren (utom att ånga bytts mot diesel)
* Ibland kräver dom att man betalar med check (har inte ens använt checkar innan jag kom hit)
* Dom har rören dragna på utsidan av husen
* Dom har en kran för kallt och en för varmt, även i helt nya badrum

ok, ni hajar, jag behöver inte fortsätta tror jag. Listan blir för lång

Vi fortsätter med lite bakrundsfakta om varför jag tycker dom är våldsdyrkande:

* Fotbollshuliganer
* Irak (minns marinkårssoldaten jag snackade med på krogen som skulle "ner och skjuta dom som sköt hans vän")
* Rugby
* Krogslagsmålen (ex fyra kollegor (vetenskapsmän för fan) har kommit med blåögon efter helger på mindre än ett år)
* Våra grannar på sjukhuset som hade fått en son. Mannen förklarade stolt att det var "hans lille soldat"
* Den lille killen som med död i blicken avlossade en stor kulspruta (oladdad visserligen) från ett militärfordon, påhejjad av en soldat.

Bilderna från gårdagens "show" får illustrera båda fenomenen.


Inga kommentarer: