söndag, juli 29, 2007

Varför jag har konverterat till Linux'ismen

Jag har alltid velat prova något annat operativsystem än windows (har kört; ms-dos, windows; 95, 98, NT, XP). Jag har i många år tyckt att det känns orimligt ineffektivt. Dessutom är jag rejält less på microsofts attityd. Jag har några gånger försök installera någon så kallad dist*, men gett upp när det blev för kompicerat. Linux kommer i ett antal "smaker" med lika många namn som det finns nerdar. Jag är en ganska ordinär användare. Dessutom har jag notoriskt dåligt tålamod och blir less om det inte är superenkelt att installera / använda programvara.

På jobbet har jag datasupport som har installerat en linux dist som kallas Fedora 7. Det är ganska ok att jobba med. Mitt enda problem där är att jag inte kan ändra eller installera någonting eftersom dom inte låter mig vara admin över min egen dator, vilket kanske är lika bra, men mindre effektivt.

Ok, sidospår där, tillbaka till ämnet. Nu har jag äntligen hittat en dist jag gillar och som var lätt att installera och ännu lättare att använda. Den kallas "Ubuntu - Feisty Fawn". Installationen var ganska simpel, ladda ner, bränna en CD och installera. Ubuntu utlovade att "det bara funkar", det lät bra.

En finess Ubuntu, förutom att det är ett härligt namn**, är att man kan starta upp det från CD'n och testa innan man installerar. Sen kan man välja att installera eller avstå. Man klickade på en ikon på skrivbordet för att installera. I teorin.

I praktiken var det något strul med bildskärmsinställningen som gjorde att en dialogruta försvann när jag klickade på installera. Jag kom inte längre än "välj land". Detta löstes med att starta om och köra "felsäkert läge". Därefter installerades Ubuntu utan att bråka eller ställa kryptiska frågor. Allt funkade direkt, DVD, minneskortsläsare, bildskärm... - rubbet funkade direkt utan att bråka (vilket inte var fallet när jag installerade XP). Man kan välja om man vill installera tillsammans med existerade windows (eller vad man nu har), som i sånnafall "krymps ihop" och båda (partitionerna) ska då samexistera på samma hårddisk. Jag var dock skeptisk till det och installerade rent på en 250 Gb hårddisk.

Efter ett par veckors användande är jag helt såld på detta Ubuntu -Feisty fawn. Alla programvaror man kan tänka sig och mer finns tillgängliga genom en svinenkel meny "program | lägg till/Ta bort. Ordbehandlare, statistik program, spel, internetprogram... osvosvosv

Helhetsintrycket är en mycket lättanvänd och användarvänlig miljö att leka i. Dom har snott allt som är bra med XP (i form av användargränssnittsleksaker) och förbättrat det utan att balla ur och hänge sig åt onödigt blingbling. Jag har bara sett nya Vista litegrann men har en stark känsla av att man ger microsoft rejält med smisk. Bara det att Dell har Ubuntu som option på nya datorer och tog tillbaka tidigare beslut att leverera med sju år gamla XP istället för Vista (som var "för instabilt") talar sitt tydliga språk. Sen tillkommer det en mängd faktorer som är tekniska och ointressanta, låt mig bara summera med att det finns en anledning till varför avancerade datoranvändare gillar linux. Även, fakta: de flesta virusattackerna (alla så gott som?) som förekommer drabbar microsoft programvara.

Några favoriter:

- Ubuntu uppdateringsfunktion - uppdaterar sig automatiskt via webben, blixtsnabbt och utan att ställa till med det bråk XP gör (dvs man slipper omstart, popup-dialoger osv mitt när man jobbar och skit)

- Arbetsytor - man kan ha nästan hur många som helst (tänk er en kub som man kan rotera med ett skrivbord på varje). Tex ett där jag skriver ett dokument, ett där jag bläddar på webben osvosv. Givetvis finns snabbkommando (ctrl+alt+pil) för att bläddra mellan dom.

- Swiftweasel - web browser (inte standard, standard är Firefox), trevlig med najst blingbling. Tex att man kan stänga av störande bilder från vissa websidor eller stänga av helt.

- Adblock plus (tillägg) - tar bort störande reklambilder från webbsidor (mha en listig databas), underbart!

- Stavningskollen - tillgänglig på nätet och överallt när man skriver, på alla tänkbara språk. Bara att välja. Jag har Engelska (uk) och Svenska.

- Amarok (tillägg) - mediaspelaren som får winamp att rodna

- Gaim internet messanger - funkar som MSN (och en hel uppsjö andra liknande protokoll tex gamla ICQ, IRQ och en mängd andra jag aldrig hört talas om)

- Nätverket - Jag delar ut en mapp på min XP laptop på sedvanligt sätt med att köra guiden. På min Ubuntu maskin bläddrar jag i nätverket och *pop* där är laptopen. Gött.

- Bildhanteringen - likt XP ser man bilder direkt när man bläddrar i mapparna osv. En viktig skillnad; det är superdupersnabbt. Ladda ner bilder från minneskort tex går blixtsnabbt. Likadant med usb minnen. Det är läskigt snabbt.

- Jag ska sluta, jag kan hålla på här i timmar... Ni hajar budskapet.

Det bästa av allt: allt detta kostar mig totalt 0:-!

Länkar:
http://www.ubuntu.com/
http://ubuntulinux.se/
http://linuxmce.com/ (Ett jävligt spännande mediacenter add-on till Ubuntu som jag inte har testat ännu)

* Nerdspråk, förkortning för distribution förmodar jag.
** Betyder tydligen "medmänsklighet" samt "Jag är vad jag är på grund av vad vi alla är" på "något gammalt afrikanskt språk" (http://ubuntulinux.se/)

7 kommentarer:

Björnen sa...

JAHA ... SÄGER DU DET?

sa...

Ok, jag antar att du inte tyckte mitt lilla skämt (länk) var så värst kul...

http://www.blogger.com/comment.g?blogID=4706828839799210424&postID=2902110303469969177&isPopup=true

Sorry dårå

Björnen sa...

Ah, var det ett skämt? Så tolkade inte jag det. Jaja... ;)

Träffade på F i torsdags och kom fram till att hon skall ha sin fest just den helgen jag åker till Beijing. Damn! Jag vill ju vara med...

Anonym sa...

Skjut på Beijing!

Allstå jag menar förflytta resan i tiden, eller allstå, lixom, kan du inte åka nån dag senare? Fast det har du ju såklart redan övervägt vilket gör mitt ältande här helt överflödigt förutom eventuellt ur en social synvinkel.

Björnen sa...

Det går inte eftersom det är en studieresa. Resterande 12 personer kommer åka utan mig i så fall - kan inte missa den chansen att komma dit. Trots den fantastiska överraskningen som Frida har lovat! Har några aningar om vad den kan vara...

Anonym sa...

HA ha , era fulingar där...inga mer prat eller gissningar på överraskningar här inte:)... o ja, jag tycker oxå att du ska skjuta på Beijing!!

sa...

B:
Klart du ska åka, typiskt att saker måste krocka... Så är det ofta tycker jag, lixom antingen händer ingenting eller så ska allt hända på samma gång...

Frideli:
Ok, vi slutar, jag vill inte ha nån spoiler heller. Blir jävelball!