söndag, december 30, 2007

Det gångna

Jaha, det känns på sin plats att sammanfatta det gånga året. Kommentera politiken och så vidare gör andra mycket bättre. Det lämnar vi därhän. Nu är det egocentrering som gäller. Here we go:

1.Faderskapet

Isa föds 14 Juni. Det kan inte förklaras i ord hur det känns. Obegripligt stort. Alltomvälvande kanske är ett ord man skulle kunna ge sig på att använda. Man ser sig själv återfödas, en ny chans att starta med en ny blank sida, fast i ny (förhoppningsvis) autonom tappning förstås. Jag har alltid haft en ganska krass syn på mänskligheten, obetydliga stendumma insekter ungefär, men jag har ändrat mig (mognat?) mer och mer på senare år. Hur stort och viktigt det är med ett männskoliv har jag insett av tre händelser i mitt liv; uppståndelsen efteråt när jag räddade livet på en person, när min far dog, när min dotter föddes. Jag skulle kunna skriva en roman om att bli far. Not now.

2. Brorsan gifter sig

Det är härligt att se dom. Två personer som passar klockrent ihop. Det var en trevlig tillställning med mycket kärlek. Jag gillar bruden skarpt, hon är snygg, smart och har ett varmt hjärta. Det kommer bli bra. Jag gillar mina 0.5bröder. Dom är fina. Den äldre av dom, han som gifte sig, har en marie curie tjänst (av den typ jag har) som doktorand i kemi på Cambridge. Ja jävlar. Den yngre läser juridik i uppsala, fast just nu med uppehåll ett år för någon flummig jordenruntresa (helrätt såklart:).

3. Fridas fira livet fest

C väninna överlever cancer och blir frisk. För att fira har hon den grymmaste festen jag nånsin vart på. Stort, vackert och sköj på samma gång. Dessutom var Isa med.

4. Det fortsätter att gå bra för alla vänner

Dom får nya balla jobb. Blir kära. Blir med barn. Föder barn. Gifter sig (förlåt att vi inte kunde komma men vi ju födde barn som bäst just då).

Det har varit ett bra år undantaget för en släkting som drabbats av en fruktansvärd tragedi.

5. Karriärmässiga höjdare

  • Mötet i Spanien, San Sebastian.

  • Mötet med forskarstjärnan i Cambridge.

  • Mötet i Aten. Framförallt att se Pathenon kanske i och för sig.

  • Sommarkursen i Kiel. Svårt på gränsen till obegripligt. Väldigt "insiktsskapade".

  • Mötet med klimatforskare på toppnivå i medeltidsmiljö på Dartington hall.

  • Förstårs seminariet i Bristol. Lyckas till och med imponera de tunga stränga professorerna. Jag är förbluffad men lättad.
Andra grejjer:



  • Bemästrandet av R. Statistikverktyg som används av dom riktiga statistikerna, bland annat på matematiska avdelingen på universitetet i Bristol. Jag börjar använda det i Januari och håller i en liten introduktionskurs i slutet av året. Efter föreläsningen får jag för första gången direkt beröm av min strängaste handledare, bestående av två ord; - "well done".

  • Bemästrandet av IDL. Ett programspråk som bland annat används av NASA för hantering av satellitbilder.


Karriärmässigt känns det nya året jävligt inressant. Nu har jag verktygen och kanske kan det bli lite mera tid åt själva forskningen. Jag har tre huvudidéer om hur jag ska göra. Det jag ska undersöka är, i lekmannatermer, hur "havet andas" på en global skala, ni vet det där med globala uppvärmingen och sånt. Tänk er havet som en levande organism som måste andas mer om det blir varmare och tvärt om. Typ.

Det har säkert hänt massa andra saker också som jag har glömt redan. Sorry alla jag glömde.

Jaha, nu återstår väl bara att säga:
Lycka till med allt och hoppas ni har ett grymt nytt coolt år!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som ett helt fantastiskt år, Patrik! Bevara det i en låda högt upp i minnesbyrån. Det är väl bara att fortsätta i samma stil;) Stora GottNyttÅrkramar. //malin

sa...

Det ska jag.

Detsamma!

Anonym sa...

Det låter inte så pjåkigt på pränt! Men på ett sätt blir 08 bättre: Kräftis! Kram.