lördag, augusti 15, 2009

Prognos eller diagnos. Kräftor skolen inmundigas

Enligt SMHI's nätväder regnar det just nu. Hmmm. Kan man lita på dom verkligen? Fast det kanske är ett medelvärde i prognosen. I genomsnitt är det mycket sannolikt att det regnar, det är till och med så sannolikt att det faktiskt regnar och sannolikheten att en ensam observatör befinnande sig i utkanten av tätorten i fråga då skulle bedöma läget korrekt är så mycket lägre än sannolikheten att modellen i denna korta prognos skulle ta fel. Utan minsta tvivel måste prognosen vara mera rätt än denna enda punktobservation.

I kväll ska vi ha lite kräftor. Den årliga kräftskivan är inställd för första (eller är det andra) gången på nått i stil med 16 år. Jag skyller på exceptionell mycket att göra och att vi har ju vissa nyblivna päron också att tänka på. Vi kommer igen när barnen blir lite större. För jag hoppas verkligen inte detta är slutet på en härlig tradition av samkväde, skaldjursfrossa, nattliga dopp i havet, gitarrspel, kulörta lyktor och lite för mycket sprit.

To be continued...

9 kommentarer:

Björnen sa...

Första gången. Och jag tror att det är 16 år - har för mig att vi startade ´93 ute på Svanesund i typ April (inte direkt kräftsäsong, men men...).

Fast vi behöver inte se det som ett uppehåll - vi kan väl se det som att vi har små separata kräftskivor i år? ;) Har även vi snackat om att köpa hem ett gäng havsdjur för att förtära under ljudligt sörplande. Eller hur var det: Bör man undvika skaldjur under amningen pga allergirisk eller nåt? Har för mig att det är ngt sådant... fast det hindrar inte mig.

sa...

Mycket väl.Alltså 16 år, det är ju ett tag...

Jag har GP's testvinnare i frysen. Kom hit och prova om du vågar käka sötvattenskräk. Jag har testat för första gången på mångamånga år nu senast. Dom var fan goda alltså. Testa får du se!

Allergirisk. Nja, det vetifan. Alla dessa tips man får och ska och inte får. Man blir ju trött alltså. (inte på dig då:)

Oskar sa...

Well. Jag har faen inte ställt in nån skiva. Jag kör på och håller traditionen med hög fana. :)

sa...

O.
Vi kanske ska ta en spontanminiskiva på våran balkong nu på Fredag om det passar?

Björnen sa...

Visst är insjökräftor goda - fast det är inte samma sak! Var och fiskade och kokade egna i Vättern förra hösten. Klart godkänt!

Är lite sugen på att testa. Får se om jag kan komma ifrån bara...

sa...

B.
The spontankräftskiva is on! Be there or be somewhere else!!!

Björnen sa...

Hela familjen Andersson/Nilsson satsar på att vara där, typ sju? Med viss reservation. Du vet...

sa...

sju eller fem går vilket som. Be there or be somewhere else!!!

Björnen sa...

Någon gång mellan fem och sju it is!