tisdag, maj 22, 2007

Teknikuppror

Nej nu har dom skitit i det blå skåpet!

Nästan i hela mitt datorbundna liv, har jag ogillat microsoft, men kört på det ändå. Först som kvasi-intellektuell författare i min tidiga 'ungdom' när jag började använda word, vilket uppsving det var från skrivmaskinen! Ojoj.

Skrivandeintresset ledde såsmåningom till anställning på TV4 text-TV. Min kommentar till AF's tjänsteman om att jag skulle bli författare togs inte riktigt på allvar och jag tvingades sålunda söka ett riktigt jobb. Text-TV. Sicken jävla miss. OK. det var rätt ok lön, vi var ett jävla gött gäng och jag fick träffa några kändisar mä.

Såsmåningom var jag systemansvarig, webmaster och jobbade på redaktionen. Vi hade PC's. Och mitt hat ökade varje dag mot majkroshaft.

Jag är ingen geek. Jag skulle vilja säga avancerad användare. Kanske kan mer än genomsnittet, men ändå; datorn är där för mig och inte tvärt om och dom sista åren har mitt intresse svalnat från brinnande till total is (och nu är det jag som får datasupport istället för att ge på jobbet. GUUUD vad gött). Så. Nu vet vi det. Iallafall; häromdagen läste jag att microsoft nu hotar med, ja vaddå?, det vet dom inte själva ens, men dom påstår att "open source" programvaran (det vill säga operativsystem, program, etc som utvecklats och gjorts tillgänglig gratis) bryter mot inte mindre än 235 patent.

Jag bytte omgånde till Linux fedora (typ windows, men najs och gratis) och konverterade min artikel till latex formatet. Det funkar fan så bra måste jag säga. På mindre än en vecka sitter jag med ett draft manus som ser totalt proffsigt ut och har dessutom fört över alla mina referenser från min referensdatabas i endnote till gratisversionen bibtex.

En av dom största fördelarna måste jag säga är snabbheten i "tex". Typ alltså; när man sitter och inte kan jobba för att man väntar på att word ska ladda eller spara eller vad fan det nu sysslar med hela tiden och begränsas i sin kreativitet för att det är så slött (min jobbdator är språjlans ny), då är det dags att sätta ner foten. Fanimej!

Önskar jag vågade byta på laptopen också. Men den är helig (och har bara en hårddisk).

"I'll tear down the building just to pass through the door.
So do what you must, do all you can,
Break all the fucking rules and
Go to Hell with Superman and
Die like a champion, yeah hey!"
- Bad religion


Microsoft puts a figure on open source 'patent infringements'

Linux man says Microsoft screwed itself

PS
Mac är säkert också bra om man vill ha en sötare liten leksak och sysslar med något vackert eller bara vill göra det lättare för sig.

Inga kommentarer: