tisdag, maj 27, 2008

Gasmannen

Gascentralvärmegrunkan i köket hade ballat och lät som en svan med ont i magen. Vi tvingades leva med värmen avstängd i råkall fukt och kyla. Eftersom det var bankhollyday kunde inte gasmannen komma nämligen, han var och hälsade på sin mamma, sa han när jag ringde, och kunde inte komma fören på Tisdag. Jag gjorde några tafatta försök att bemästra härket med olika angreppssätt och teorier om att avlufta. Jag vred på olika kranar som såg lovande ut. Visare justerades. Kopplingsscheman iaktogs. Inget hjälpte. Jag resignerade. Väntade till tisdag, dagen då gasmannen kunde.

Så idag kom han då. Gasmannen. Han stegade in i köket och knäppte på gashelvetesmaskinen. Och: tystnad. Ingen svan. Nada. Jag bara teg. Han var lite lätt sarkastisk och jag kände mig som "han i Brazil": "fixed it self did it?". Gasmannen sprejade lite sprej för syns skull och "kollade" lite. Sen gick han in på toan och la en rejäl gasattack. C ville inte använda den på hela dan. Jag vädrade och sanerade. Gasmannen gick nöjd ut genom vår dörr med lätta steg.

Inga kommentarer: