torsdag, maj 29, 2008

Vårdslöshet i trafik

Plötsligt en dag hade jag fått brev från hennes majestäts kungliga polismakt. Uppenbarligen hade jag kört för fort förbi en kamera. 39 mph på en 30 väg (40 väg som plötsligt och lurigt övergår i 30 just innan ett trafikljus). Jag hade att erkänna mitt brott eller infinna mig inför hennes majestäts kungliga rätt. Eftersom jag inte känner för att skaka galler skickade jag in blanketten och nu fick jag svar. En fullkomligt obegriplig samling dokument med diverse hotelser och luddig byråkrati. Så mycket lyckades jag dechiffrera att jag hade att välja på 1. ansöka om brittiskt körkort så dom kunde ge mig "3 points" samt betala £75 2. svara inför hennes majestäts kungliga rätt 3. deltaga i en speed awareness kurs och betala £65.

Alternativ #3 verkade vara det minst krångliga, jag ska sålunda på speed awareness kurs så jag ska förstå riskerna med mitt vårdslösa beteende. Att bara betala sig ur hela problematiken gick inte (som i Sverige). Hennes majestäts kungliga polismakt mutar man inte.

Inga kommentarer: