tisdag, januari 26, 2010

Byråkratin igen och en del små goda nyheter

Byråkrati. Vi har avhandlat det förut. Det är som en egen organism utom all kontroll, den föder sig själv och berättigar sin existens med att utan den skulle hela samhällsekonomin stanna helt. Det jag nu försöker lite med är att få tillbaka på skatten från England. Det är hiskligt invecklat och blir givetvis inte bättre av att jag har flyttat. Jag fyllde i allafall i ett långt långt dokument för några månader sedan och postade till hennes majestäts avdelning för statsinkomster och tullar. Svar fick jag härom dagen från en "assistant officer" Kära Mr... thank you for sending in form P85..." blabla man kan bekräfta att jag inte längre bor i förenade kungadömet, jag är varken bofast eller vanlig bofast. Dock: för att jag ska kunna få lite deg tillbaka från hennes majestäts skattkista uppmanas jag skicka in mina, citat, "original P45 parts 2 and 3" från Plymouth Marine laboratory. Sure, inga problems! Bara att börja leta igenom 34 flyttlådor efter ett papper som jag är relativt säker på att jag aldrig 1. har sett 2. vet vad det är 3. kommer hitta. Nja det får nog bli att böna och be lite för human resources därborta om hjälp.

Annars artar det sig tycker jag väl. Våra grejer börjar sakta men säkert diffundera ut i vrårna i nya lyan. Leksaker placeras ut åt barnet. Koppar, fat och glas glas glas finns nu i skåpen, även tack vare min ömma moders insats förra v.

Idag klippte jag mig för första gången på jag-vet-inte-när. Det var la sköj.

Annars kan jag väl även passa på att rapportera om att jag blev inkallad till Chefen. Asnervös blev jag. Bossen undrade om jag kunde vara intresserad av att fungera som projektledare i det eu-projekt jag redan är lite med i. YES! Göttede. Dom andra grejerna flyter på även bra tycker jag. Det känns bra. Lite synd kanske bara att det är på fel sida landet detta jobbet. Menmen. Vi ses la i helgen.

Inga kommentarer: