tisdag, juni 24, 2008

Antika datorspel vi gillar

Hittade ett gammalt spel jag gillade förr i tiden. "Beneath a steel sky" heter det, ett finfint äventyrsspel i sån där efter-katastrofen-framtidsmiljö som jag älskar. Jag hade aldrig någon dator när jag var liten och "alla" hade VIC20, C64 och senare AMIGA (en jag kände hade ATARI och ansågs lite konstig, men det var innan man var medveten om det fantastiska musikchippet som nu är kult i bisarra electronicamusikkretsar). Men det var kanske lika bra det för så fort jag väl köpte min första dator på -90 talet blev jag besatt och lärde mig alla DOS kommandon och sånt. Datorspelandet är en drog utan like. Jag fastnade med detta spelat i timmar, utan att äta eller sova. Perfekt för en gammal eskapist. Ett kärt återseende i vintagespel genren. Nyare spel intresserar mig ofta inte och jag har ändå ingen maskin som klarar dom. Skulle räcka med ett bättre grafikkort, men då skulle min avhandling riskeras seriöst, äktenskap likaså antagligen. No. Bäst att hålla sig till dom gamla fina årgångarna och bara njuta lite lagom.


I den riktiga världen går det rätt bra. Min i-sista-minuten-printad-på-kass-laser-A3 poster fick 8 poäng av 10. Vet inte kriterierna dock kul.

Inga kommentarer: