måndag, november 03, 2008

Det historiska valet

Imorgon smäller det. Val i USA. Ödesmättat.

Kommer det leda till någon förändring i världen? How knows. Det känns lite som hela världen är på helspänn och hoppas iallafall. Okej, det är kanske sensationellt om en färgad man blir president, men är hans politik revolutionerande? Jag tror den är marginellt bättre än repubilkanernas iallafall och han verkar intelligent, diplomatisk, sympatisk och påläst. Jag tror det skulle höja jänkarns urusla anseende i utrikespolitiska sammanhang iallafall. Kanske drar man sig ut ur Irak, som man lovat, men vad lämnar man efter sig? Kommer saker och ting bara lösa sig och bli bra? FN får sannolikt städa upp länge i alla oroshärdar och givetvis de själva. Kommer fundamentalisterna sansa sig och terrorhotet minska? Omöjligt att säga. Men givetvis skulle Obamas eventuella seger inge en viss förhoppning om en lite lite bättre världsutveckling. Men vad händer i Kina och Ryssland? Vad händer med det världsekonomiska kaoset? Jag tror vi oavsätt vad som händer, att vi sannolikt får vänja oss vid en nedåtgående spiral i ekonomin, sakta men säkert, som har och göra med, befolkningsökning, miljöfaktorer och råvaruresurser. En global marknad som ingen styr över, skenar i väg bortom kontroll? Ingen enskild kan råda över det, men världens mäktigaste man kanske kan göra en liten del och det går inte att komma ifrån känslan man har av att Obama är lite lite bättre för världen än alternativet McCain. Jag har alltid hållt på demokraterna i tidigare amerikanska val och skulle blir grymt besviken, men trist nog inte förvånad, om Obama losade.

En sak verkar alla, t.o.m. republikanerna, iallafall överens om; vilken president som helst måste vara bättre än W.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Senator Obama fick typ 2/3 av elektorerna till slut. Men bara 52% av folkets röster. Det tycker jag är intressant. Jag har alltid varit förundrande fascinerad och lite skrämd av demokratier med majoritetsvalkretsar. Har inte UK det också? Vem är din MP?

sa...

Jepp, det är mycket märkligt. Man kan tycka att det är enklare att antal röster totalt läggs samman som i Sverige och UK, men dom kanske inte kan räkna till så stora tal i USA.

Linda Gilroy är local MP tydligen, men min är hon bestämt inte!

http://www.theyworkforyou.com/mp/linda_gilroy/plymouth%2C_sutton

sa...

...när jag synar bilden närmare, tror jag Linda Gilroy MP egentligen är en man.

Anonym sa...

Underbart! Det är en man.. en bild ljuger inte!