söndag, november 23, 2008

The fear of sushi - marin mättning

Bjudna på sushi igår hos vänner från Bologna. Jag skulle normalt inte recencera vänners middagar på bloggen, men jag är rätt säker på att italienare inte läser den. Jag hade stressat upp mig innan inför scenariot att sushin inte skulle vara väl tillagad och grämde mig lite* över att inte italienska specialieer serverades. Förrätten bestod av ostron och taramasalata**. Ostronen var, tror jag, den japanska art som spridit sig till Sverige och som orsakar problem på västkusten. Lokalt odlade i Devon. Dom var inte lika goda som Svenska*. Sushin var klanderfri, bortsett från det fatala att wasabi och soya saknades. Jag var så nervös att den inte skulle vara god att jag var lite yr när jag tog första biten***. Sallad med tång (Ulva+Porphyra) serverades efter sushin. Man kände sig väldigt havsig**** efteråt.

Tysken Momme var också med, han hade varit på Ikea samma dag utan att meddela oss, vilket borde vara förbjudet. Svenskarna vill ha sin sill från the Swedish shop! Det borde tillhöra allmänbildningen damnit.

Idag är det tätt tätt regndimma. Det får bli hemmamys och visserligen gymmet senare. Vi får se var killarna får byta om idag. Vilken spänning, jag själver...

*
Otackasam som jag är
**
god röra med kaviar
***
sicken ömfoting man är
***
okej, dålig ordvits

Inga kommentarer: