torsdag, juni 17, 2010

Odemokratiskt

Jag har förlorat min tro på demokrati. Om man kan bara fippla bort sånt som är beslutat i en folkomröstning kan man lika gärna införa diktatur direkt. Det kvittar vad man tycker om en fråga. Det som är beslutat i en folkomröstning måste gälla. Det är ju fullkomligt barockt. Jag ska nog söka politisk asyl i ett demokratiskt land. Att man sen har massor av "disclaimers" i beslutet är ju verkligen bara löjeväckande. Nej, idag står ni inte så värst högt i kurs ni borgare som jag satte på tronen. Suck. Varför gjorde ni så, så nära valet? Jag får väl sälla mig till dom förbannade lagprånglande skattehöjarbolsjevikerna igen då. MP, gamle vän, here I come!

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/riksdagen-rostade-ja-till-ny-karnkraft-1.1123541

4 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen till MP. =)
Min tilltro till politiken är fortfarande kvar trots omröstningen, det är ju väljarna som valt högern så det är dom jag inte litar på.

sa...

Demokrati och politik är olika saker.

Politik är att argumentera för eller mot en viss fråga, det är en strategisk manipulativ teater. Tilltro till denna teater har jag på det viset att jag är säker på att de folkvalda är så indoktinerade i den att de gör ett bra jobb åt mig som väljare.

Demokrati är folkstyre. Jag hade tappat min tilltro till att folket skulle få styra i en demokrati, eftersom man uppenbarligen kan strunta i hur folket röstar.

Anonym sa...

Utan att ta ställning i själva sakfrågan (om kärnkraft) är det kanske lite väl fyrkantigt att kalla det odemokratiskt. Folkomröstningar är för det första enligt grundlagen endast rådgivande och inte bindande (såtillvida det inte gäller en grundlagsfråga). Riksdagen har således grundlagsstöd för att välja att se bort ifrån resultatet av en folkomröstning. För det andra har riksdagen en gång tidigare valt att gå emot en folkomröstning endast 8 år efter att den hölls (införandet av högertrafik, 83 % ville behålla vänstertrafik, men fik en lång näsa.) Det finns därför en historisk precedens, som kunde begrunda landsflykt redan när man i tonåren får insikt om detta ”odemokratiska” beslut. För det tredje hölls folkomröstningen som en direkt följd av Harrisburgolyckan 1979, vilket medförde att det inte var gångbart att inta den politiska hållningen att kärnkraften inte skulle avvecklas, varför det endast röstades om olika sätt att avveckla kärnkraften. I sig själv var väl detta odemokratiskt- även om folk efter olyckan var rädda som fan och nog inte hade röstat ja til massor med kärnkraft. Folkomröstningen var också enda sättet att undgå en regeringskris, då de borgliga (och även de röda) var splittrade i frågan. För det fjärde – även om det hade varit en bestämmande folkomröstning i 1980 – skal en sådan folkomröstning då vara bestämmande i en viss fråga för evig tid? Skall man inte ta hänsyn till den aktuella energipolitiska situationen bara för att opinionsvindarna blåste åt ett visst håll för 30 sedan? I opinionen har det för övrigt sedan länge varit majoritet för utbyggnad av kärnkraft. Varför skulle riksdagens nya beslut inte vara demokratiskt då?

Kort och godt: Folkomröstningar är ren populism, og ett lätt sätt att undgå politiskt ansvar i allvarliga frågor.



M

sa...

Mycket väl talat broder. Tackar ödmjukast för all denna information. Jag får väl göra en kovändning, avbön, en Clinton (I did not have... ohh bugger... ok maybe I did),

Jag ändrar mig dårå. Jag visste inte att folkomröstningar bara var vägledande. Det med högertrafiken visste jag. Man (företrädelsevis äldre professorer kanske) brukar skämta om att man sa att man bara låter alla lastbilar byta sida så kommer alla andra följa efter oavsett.

Dock kommer jag att hålla fast vid att det är helt förkastligt med kärnkraft. Det enda argumentet är att det möjligen lönar sig i CO2-synvinkel. Problemet är väl att bara att biprodukten är ett av världens giftigaste ämne som ungefär 1000 generationer får i present av oss. Det finns ju mängder av alternativ, dessutom för andra länder om dom vill försvara sig mot dom usla svenska JAS planen kan dom bara uppenbarligen bygga vindmöllor! (vet inte om det är på Danska nyheterna? I Sverige kan ev komma krav från förvaret att dom ska skrota verken för att dom stör ut JAS målsökning vid landning eller något sånt.:)

Ha d!