tisdag, juni 22, 2010

Oflex men sen grymmeflytet allan

Vi ringer skattemyndigheten på morgonen efter dom ska ha fått expressbrevet. En sur gammeltacka svarar. Nej dom har inte fått det. Det kommer till inläsningscentralen i Malmö. Det visste vi ju, men är det inte inläst då? Nej, det kan ta flera dagar säger den försurade mamsellen i luren. Det var C som skötte snacket. C ältar länge och försöker truga kärringa utan resultat. Surtanta är som en sten. Mera trug. Berlinmuren. Det är absolut omöjligt att göra något inte ens om vi åker till Malmö och scannar in'et själva går det. Eftersom vi har hört från några bekanta som varit i liknande att dom kunde gå till lokala kontoret och grejja där frågar vi det. NICHT det går INTE det är inte möjligt sen två år tillbaka. Man måste göra centralt.blabla sursur.... Jag ballar. Springer iväg från samtalet till ett annat rum och svär och går ann. C lägger på. Gråtfärdig. Vi kommer inte kunna åka på min ceremoni i England. Utan pass kan bäbisar icke färdas över det förenade kungadömets gränser. Passpolisen är snälla och förstående men kan inget göra utan skattmasens samtycke. Tillfälliga pass utfärdas icke till babys plus 3 månar.

Fan.

Jag ballar. Jag får nog. Jag fattar luren slår numret till skattejävularna och gastar om att bli kopplad till Norrköping. Det går inte. Jag blir kopplad igen till exakt samma instans vi just pratat till föga nytta med. En ung man svarar. Jag är desperat på rösten. Vi måste åka på denna ceremoni. Uppenbarligen har ni gjort fel när vi skicka in anmälan om namn redan i mars osvosv går jag på. Vilket faktiskt även var fallet. Mannen säger att han ska kolla. Det blir tyst i luren flera minuter typ. Han kommer tillbaka. Ni kan gå till kontoret i Norrköping säger han.

Gött problemet löst. Vi går dit. Dom gör en specialare. Tycker synd. Vi får ett papir direkt på stubben i handen och rusar till snuten direkt. Har vi tur får vi ett pass rätt snart iallafall.

2 kommentarer:

pelle sa...

Shit man! Man vill ju inte hamna hos fel handläggare vid statliga myndigheter.. :-) Lite roligt för jag krigar från andra sidan. Mot ett pucko som försöker trixa sig runt "reglerna".. Hahaha. Jävligt roligt. För mig alltså. Men jag fattar att det var surt och bistert för er. Huga. Men grattis till slut då! Härligt!!

oskar sa...

Nu grät jag nästan en skvätt..