torsdag, september 24, 2009

Rafflande undervattensäventyr

Igår kväll vid nio-tiden var jag ute och gjorde årets första dyk, mest för att testa grejjerna. Det var spännande nattdykning vill jag lova, inte mindre än två invaderande arter beskådades; japanska ostronet och en kammanet. Ostronet förstör för tex blåmusslorna och kammaneten vet man inte riktigt, men den är troligtvis väldigt väldigt skadlig för tex fisket (pga så kallad trofisk kaskadeffekt; dom äter upp fiskarnas mat, ex från svarta havet där den fick fisket att krascha). Det var spännande att se hur effektivt kammaneten käkade. Helt sjukt, den bara suger i sig allt i närheten, de små copepoderna (hoppkräftor) har inte en chans.

Var vi dök?
Kullaviks hamn, båtrampen, max 2 meter. :)

2 kommentarer:

Oskar sa...

fast ostronet är jäkligt gott. :)

sa...

Jag är inte säker på att jag har ätit just det japanska men jag tror det, en variant dom hade i England, jag måste säga att det klassiska svenska (Ostrea Edulis på latin) slår det japanska (Crassostrea gigas) med hästlängder. Det är som att jämföra hummer och räkor typ. Alltså tycker jag. Vi får ta en jämförande studie nån afton. :)