lördag, september 05, 2009

Siciliansk briefing

...Eller ja.. jag jobbade visst hela dagen istället.

På vägen hem passerar jag Victors och ringer på för att lämna tillbaka ett kvarglömt paraply. Hans sicilianska frus sicilianska mor öppnar och bjuder in mig, fast jag effektivt bara ville lämna paraflaxet och ånga vidare hem, lät jag mig ändå dras med i den italienska gemenskapen lite. Den sicilianska fadern var upptagen med att modifiera en brandvarnare till att gå på bättre batterier än sånna där dumma små plattta. Han är tekniskt geni och lagade bla microvågsugnen bara så där. Rätt rolig gubbe. Han pratar på på italienska och plirar vänligt mot mig. Jag ler tillbaka och fattar nada. Bonnaseera säger jag bara som i värsta gudfadern. Kvinnsen var upptagna med en sorts handarbete. Dom gjorde små påsar av säckväv som man ska lägga brända mandlar i och ge till alla vänner och släktingar som kommer på besök när man har fått en ny kotte (en ny är på väg nästa månad). Länge och väl blev jag briefad om dom italienska traditionerna. Trevligt. Nu sitter jag här själv och det är väldigt tyst.

Inga kommentarer: