tisdag, februari 06, 2007

Fromage vs formaggio - vin vs vino

Vi hade såklart "socializing" efter mötet igår och var på nice resto.

Jag hamnade mitt i skottlinjen i en ostdiskussion mellan Italienarna vs Fransmannen (en engelsman försökte argumentera för engelsk ost, men fick inte en syl i vädret). Båda menade att deras ostar var oslagbara. Jag röstade svenskt fegt mittemellan och sa att bådas ostar var görgoda, en härlig stinkade gorgonzola vs en grym opastoriserad camenbert tex, svårt val, beror på humör o smakläget lixom.

De verkade båda ganska nöjda, men då tog vindiskussionen vid. Store tid! Italienaren argumenterade så han storknade och tappade andan. Fransmannens ansiktsfärg antog en mer och mer röd ton.

Den svenska diplomaten (jag) slänger då ur sig: Grejjen med Franskt vin är att man måste vara ganska insatt för att förstå sig på vilket man ska välja, medan det Italienska är lättare att bara ta ett. Varpå den ivrige, snabbtänkte Italienaren sken upp och levererade det självklara "givetvis! det är för att Italienska viner alltid är bra!"

Damn it!
Så fortsatte det... men det var sköj!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Avundsvärda unge, vilka oerhört intressanta och välsmakande diskussioner har du hamnat i.
Kan knappt vänta på att få komma och lyssna.

Björnen sa...

Bra jobbat!

Fast jag har aldrig riktigt förstått grejen med att man måste välja. Jag vill ju ha allt!