onsdag, februari 21, 2007

Vetenskap och galenskap

Besöket på min institution i Bristol var som vanligt inspirerande. Skönt att få lite hjärngymnastik och avbrott från den vanliga lunken på hemmalabbet.

(Går)Dagens betraktelser:
Dom hade en examenscermoni i universitets gigantiska katedrallika aula, orgeln (dom har en stor kyrkorgel också) spelade och en massa nervösa gossar sprang runt i lustiga särkar. Var var tjejerna? Det kan inte bara vara män som tar examen, den gubben köper jag inte. Får dom en annan dag?

På IKEAs restaurang, inmundigades idag härlig svensk sill och sen lax och potäter, vid bordet mitt emot satt ett gäng pantertanter. En av dom hade ett helt outrageuos lila hår. Vad är dealen med lila hår på tanter? Är det hott i den engelska ekvivalenten av "damernas värld" från 1987 eller vad? Tror dom att dom är lite ungdomligt rebelliska eller är det bara röd färg som inte funkar bra i grått hår?

90 mph är inte känlsomässigt 145 km/h. Det känns som en naturlig motorvägshastighet (70 mph tror jag gränsen är egentligen). Och, ja jag inser det omoraliska att köra bil när man är involverad i globala klimatfrågor, men denna var faktiskt en bifuel, så jag höll kanske min "kolbudget" (carbonbudget är ett hett ord i mina kretsar) iallafall, beroende på vad det var för gas; fossil eller bio, vet ej.

5 kommentarer:

Anonym sa...

ah.. lunch på ikea. vu var in en sväng i söndags.. hehe.
det är vinter. söndag. eftermiddag. och ändå fattade jag inte vilket misstag. vi hade fan problem att hitta parkeringsplats på ikea i kållered. vilket skämt.. vi insåg klokt att ska vi klara av det här s¨å är det läge att börja med fika. sen bet vi ihop och gjorde vad vi skulle. köpte lampor.

sa...

Jag hade problem med parkering en tisdag klockan typ 13. Jag fick parkera 7000 km från ingången.

Engelsmännen är inte heller kloka...

Björnen sa...

Lilahåriga tanter finns även här, och de gör mig precis lika konfunderad som de engelska. För det är väl ytterst ovanligt att kvinnor är färgblinda? Fast att vara kvinna behöver väl iofs inte vara synonymt med att man har god smak.

Har funderat vidare också; hur fungerar det på engelska IKEA-parkeringsplatser - parkerar man på fel sida också?
Finns det IKEA-varianter av brittiska clubfåtöljer i skinn?
Om vi förtränger de delar av vårt psyke som medvetandet inte rationellt kan förklara, innebär detta då också att vi mister något av oss själva - vår sanna religiositet?

sa...

Man parkerar ofta i färdriktningen på rätt(=fel) sida.

IKEA sortement är worldwide tror jag. Billy är Billy och sängen heter Sultan. Lixom.

Vi förtätar vårt psyke och blir mer intressanta. Dessutom gör vi ju mycket som klart kvalar som en sorts neoreliositet; vi dyrkar idoler / företeelser och tillber mammon. Och mystisismen blommar som aldrig förr på webben!

Björnen sa...

Jaha. Förstår.

Men hur är det med lämlarna då?