måndag, februari 26, 2007

Russinpersonerna

Efter att ha hört att vissa blivit upprörda, jag kanske uttryckte mig lite plumpt, efter min post om ”russin som kissar ner sig”, syftandes på de färdtjänstresenärer jag kört fram och tillbaka i Götet, under min period som extraknäckande chaffis, måste jag gå ut med en liten rättelse samt en gullig historia. Till saken hör att man har tystnadsplikt som chaufför, men jag tror inte någon känner sig personligen utpekad och platser, tidpunkter och namn har utelämnats med hänsyn till detta.

Russin är kärleksfullt menat. Fast jag inte äter russin (bör bannlysas).

Alla kissade inte ner sig. Ytterst få faktiskt, men det var rätt jobbigt när det hände. Och jag tycker ärligt synd om dom då. Dessutom var det inte jag som sanerade bussen senare.

Dom flesta man körde var så tacksamma att det var rörande, bara för att man var lite lite vänlig och trevlig mot dom.

En gammal gumma som jag körde tyckte det hade byggts mycket nytt på ”senare tid” och vi samtalade om detta. Det var då hon levererade den klassiska:

”Om mina gamla föräldrar hade levt och sett allt detta, då hade dom nog dött om igen”

Underbart.

Eller när man får en kola i dricks. Det är humor. Som jämförelse kan jag tex nämna att jag har sett amerikaner (såklart) som lämnat 50 dollar i dricks efter ett totalt katastrofalt dyk som nästan tog livet av flertalet inblandade på en dyktur jag var på i Mexico. Det är också humor.

Jag tycker vidare vi har en konstig syn på gamla i samhället, dom är värdefulla och har mycket visdom att erbjuda om vi tar oss mera tid att lyssna. Men vi nutidsmänniskor är väl för snabba. Jag lider av det själv. Jag blir otålig direkt och mina tankar börjar vandra. Men jag jobbar på det och med ökande ålder kommer jag väl också ”sakta ner” och tänka efter mer.

Slow down people!

2 kommentarer:

Björnen sa...

Jag tycker russin är gott, och tycker absolut inte att det är nedvärderande att använda det för att beteckna "panchisar".

För övrigt borde färdtjänsten benämnas Russinexpressen, och pensionärsträffar borde kallas Müsslisammankomster.

Fast det kanske snarare ökar på klyftorna mellan åldersgrupperna?

sa...

Tja,
U said it