söndag, september 07, 2008

Kvällsrapport

Kvällen är ljum. Jag sitter ensam* på en uteservering och mumsar på nån sorts marin paté och dricker den speciella lokala cidern.

Brevid mig sitter ett tjejgäng och babblar obegripligt skrattandes. Jag försöker bjuda på min alldeles förstora portion paté, dom vill hellre bara dricka, kanske tror dom jag har baktankar. Förgiftad paté packad med droger. Jag kanske är ett sajko. Who knows. Jag håller upp handen med vigselringen lite diskret så dom ska se att jag inte är ett sajko med baktankar, men inte så uppenbart att dom ska tro att jag tror att dom är intresserade av mer ingående samkväm. Jag kan nästan ingen spanska och känner mig helt isolerad. Kan knappt beställa. Asjobbigt. Tur att jag har min roliga hjärna att umgås med iallafall.

Gijon är en säregen blandning av charmiga gamla hus från 1700 talet och ännu äldre tror jag och stora miljonprojekts höghus mitt i. Småungarna springer som vanligt omkring bland ungdommar och medelålders. Det är bara i Sverige tror jag som vi är så besatta ålder, så mer av det; 60+ par spatserar förbi, männen i chinos, skjorta, bekväma skor, tanterna i stundtals fabulösa kreationer. En helt i rött; skor, väska, festblåsa, en annan helt i gult; som en stor tjock lök paraderar denna matrona stolt förbi. En galen tok kommer förbi och häver ur sig en lång harang till en helt oförstående hund som bara råkar passera förbi även den. Det är en härlig teater som utspelar sig. Jag hajar verkligen varför Kent Andersson talade sig varm om Spanien, den där gången när vi fikade på café zenit. Det är en annan historia kanske. Tillslut orkar jag inte med mer konstig cider**, betalar och går hem till mitt trista hotellrum. Det är ju fan en dag i morgon också. Natten är för älskande och poeter.

*
verkligen ensam, alla andra är stora sällskap och jag hajar inte ens Spanska. Det är som när man var 16 igen (dvs när man satt i sin egen värld och alla andra var obegripliga).

**
den ska hällas upp på ett särskillt sätt och drickas direkt annars smakar den magsaft osv... dock god om man gör rätt

Inga kommentarer: