måndag, november 23, 2009

Vardagsteater

Det är aldrig kul att åka från familjen. Men det är ändå härligt att åka tåg. Alltså kontrasten mot alla ändlösa mil av vita linjer omkörningar och dåligt väder. På stationen står jag där vresig och lessen. En luffare kommer och ställer sig inom min bekvämlighetszon mitt framför mitt ansikte befinner sig hans skelande ögon trasiga härjade ansikte smutsig och stissig. Jag känner att jag bara inte orkar fanimej. Han börjar säga nått och jag säger bara nej. Nejnej innan han hinner vad-det-nu är haruenspänn tugget. Han lackar. Det har inte gått affärsmässigt till. Jag har kränkt honom. Jag får lite lite dåligt samvete som den moder teresa jag innest inne är. Jag har en jävligt dålig dag och är på dåligt humör bara säger jag. De kan ja respektera säger luffarn och går. Jag andas ut. Han hoppade inte på mig och stack aidskanyler i mig* eller vad som nu kunde hänt. Han provar nästa offer intill mig, som bara lägger benen på ryggen. Det är lite skrattretande ynkligt får man säga. Stora karl göra en sådan panikflykt. Det är ju bara en tiggare egentligen.

Sen på tåget är jag Lisbeth Salander pillandes med mina två laptops, gömd i svart luvtröja och med kängorna tyket framför mig. Och jag dissar konsult-stockholmsjäveln*** framför mig allt vad jag orkar. Det är, mina vänner, vad jag kallar kul. Vardagsteater. Testa den! Nästa gång ska jag vara agent eller bodyguard. Den senare kräver närvaro av min fru dock.

Jo, just det, en grej till, jag åker svart** (med en vit) taxi och vi åker förbi där jag ska kolla på en lägenhet. Isen är redan bruten i bilen, eftersom jag klagat på att det var varmare än i sahara i kärran, så när jag säger att jag kollar som fan på huset där bara för att jag ska kolla på lägenhet imorn. Det visar sig att chaffisens kusin bor där. Vad är oddsen! Ok, well i Norrköping antar jag 1/125000 ungefär.

*
det finns dom som tror det på allvar (inga namn) kan hända
**
jaja det ska man inte ju. skatten ska inte undanhållas staten. speciellt inte nu när staten=jag.
***
inget ont om konsulter egentligen. Känner flera som är helt ok. Och 0.5 min släkt är stockholmare.

Jävla massa ursäkter här idag. börjar jag bli blödig eller?

2 kommentarer:

malin sa...

Jag vill låna dig till helgen om det skulle passa? Ja, det är klart, det beror på Stefanos också...om det passar honom. Jag har pratat med Sandra och jag kan nog få med henne till Götet till helgen. Det hade varit så kul om vi umgås lite.

sa...

Jag kan nog tvinga in en timme i min fullproppade filofax för en snabb öl fredag eller lördag kväll :D:D:D Se till att doktorand Kalogirou är med på detta samkväm även. Jag kan inte nästa helg och nästa vecka är totalhavererad. Jag disputerar den 8:e så jag är litelite stressad. Min bror la flera veckor på att förbereda sig. Jag har typ fyra dagar. Men jag är förstås i en helt annan division :)