fredag, mars 02, 2007

The Enzo eqvivalent and dimmig vetenskap

Var och tränade på hotellet vi har en deal med via jobbet.
Det kostar 5 pund om året och då får man träna hur mycket man vill.

Jag simmade 2^9 längder i 10 meters bassängen innan jag tröttnade och satte mig i ångrummet en stund. När jag kom ut var Carlos italienska vänner var även där. Dom höll på i poolen. Stefano, som har dom största händerna jag nånsin sett, höll föreläsning för alla om apnea (han kan inget egentligen, men gillar att snacka och gör det alltid) han påminde väldigt mycket om Enzo i ”det stora blå”. Tänk er kraftig italiensk brytning: “Now beginze de subaqua training”, sa han, intructzione: “firste old your breathe, rellax, second, bend your bady down and then you swimme to where you look”… osvosv. Underbart. Senare kunde man se ryggarna på Italienarna när dom låg och höll andan i ytan. Livsfarligt.

Jag bangade the matcho subaqua training, simmade bara nån längd under vattnet (för att visa var skåpet skulle stå) och gick sen och satte mig i ångrummet och diskuterade vetenskap och kvalitén på det lokala universitetet med Carlos.

Vi tyckte lite synd om en student som kommit och frågat oss om statistiken för sitt exjobb. Hon var i princip klar, men kom på att ”hon nog skulle ha lite statistik mä” lixom. Vi försökte så gott det gick. Keep it simple, sa jag. Hon ville ”stoppa in sina data i en ANOVA (variansanalys)” trodde hon. Och inga som helst replikat hade hon heller. Svårt för att inte säga omöjligt. Men vi hade lite olika förslag iallafall. Hon var helt förvirrad, stackarn, och jag blir fan förbannad på hur dålig handledare hon måste ha! Kasst!

Om man inte har en klar bild om vilken statistisk metod man ska använda och vad den kräver, innan man ger sig till att undersöka något, är man in big trouble skulle jag säga. Man kan likna det vid att komma in för operation på sjukhuset och säga: ”ta blindtarmen, det brukar alla göra som har ont i magen har jag hört”.

1 kommentar:

Peppe sa...

Jag gillade det här inlägget.