onsdag, juli 09, 2008

Ensam plus rapport från "Health and Safety" kursen

Det har varit ett par grymt trevliga dagar med svärföräldrarna. Vi har turistat i Cornwall, ätit gott och skrålat tillsammans, dvs jag spelade gitarr och vi sjöng tex låtar av Lundell, Rolling stones och Dylan. Kul! Nu har dom, Isa och C åkt. Det är ensamt och styggt. Tre veckor ska jag vara här själv. Ensamhet är en styggelse som borde förbjudas, men jag hoppas få mkt gjort. Jag jobbar hemma idag och förstöker få ordning på laptopen (har tex installerat linux) så jag kan jobba på den sen i Sverige och Spanien. På måndag åker jag till Bristol för att träffa handledare och jobba med en klimatforskare i QUEST.

Annars kan jag rapportera om health and safety kursen igår. Halva dagen slösades på till att höra om att det tex var kriminellt att inte rapportera en potentiell health and safety risk, som tex en sladd man kunde ha snubblat på i trappen eller en burk med svavelsyra som någon har ställt på fel ställe. Man kan tänka sig att det är bättre att flytta burken än fylla i 37 tusen papper? Massor av nya intressanta ord lärde jag mig, men jag har nog redan glömt dom. Jag tror inte engelsk juridik är något för mig... Man förväntas iallafall fylla i ett långt formulär varje gång man nästan snubblade över en sladd eller nästan slog i skallen i en utstickande health and safety hazard (och givetvis om man verkligen slog i skallen el dyl). Phu... och så var dom förvånade att så få verkligen fyllde i dessa rapporter. Som vanligt vill man bara skydda sin egen rygg. "Nu-har-vi-informerat-er-skyll-er-själva-om-ni-bryter- ryggen" typ.

En grej till: det är nu helt klart att jag ska till Mallis i slutet av September för att jobba några dagar (dvs efter Gijon)!

Inga kommentarer: