onsdag, december 06, 2006

Avbruten rutin

Hela två ovanliga saker inträffade på väg till jobbet idag!

1.
En kille har görbråttom och "kör om" mig vid övergångstället. Han ångar på så fort det bara går, utan att springa. Det är väl inget konstigt med det? Jo, han hade bara EN sko! Det var ganska nära polisstationen så man får väl förmoda att det var a. en förymd skurk b. en förrymd tokstolle c. hade problem med en väldigt varm högerfot

2.
En kille går före mig med en ryggsäck med svensk flagga på. Jag går ikapp och säger (dödsföraktande, han kunde ju vart psykopat) "asså du är svensk"? Vad idiotiskt att säga igentligen, man jag blev glad att se en civiliserad människa efter såpass länge. "Jaa" sa han... osv. Det visade sig att han skulle till NI brykraterna, samma adress som jag hade varit på. "Det var stängt" sa han. "Du, sa jag men vart är du på väg nu då, det är åt andra hållet"... Jag vet inte... ungefär sa han... Jag berättade om mitt besök där och han såg oroad ut (kanske misstänkte han att jag var knarkare, eftersom jag "hoppade på han") och vi sa hejdå, jag sa lycka till!

Coolt!

Reflektion kolon: Vi svenskar är fanimej överallt! Det är så. Det kvittar om man är i den djupaste djungel i sydamerika, eller på en öde ö mitt i stilla havet, visst fasen stöter man på en käck typ med haglövsrygga och lätt naivt utseende! Då vet man :)

3 kommentarer:

Peppe sa...

Ni e faktiskt överallt. Var man än vänder sig.

sa...

Det är en hemlig strategi som går ut på att ta över världen och ställa allt tillrätta och klä alla vassa hörn i skumgummi så ingen slår sig.

Svenskarna ska regera!

(oj, nu var det inte hemligt längre, shit, vi får återgå till urspunglig stratigi; vara helt neutrala och bara förse dom som vill bråka med vapen istället.)

Anonym sa...

Peppe, jag tror faktiskt du har rätt. Vi sprider oss till de mest konstiga hörn av planeten.

Men jag har länge undrat: Hur känner man igen en svensk?
Svenskar är ju inte riktigt så uppenbara som med t.ex. norrmännen som ALLTID har lusekofta, en gigantisk norsk flagga och skriker "kjempegrejt" i falsett. Eller tyskar som alltid har orange-svarta täckjackor, hockeyfrilla och fjun-mustasch.

Och förresten hur är det egentligen med er finlands-svenskar? Jag tycker inte att man hör ert fina uttal ute i världen så ofta som man borde?