torsdag, oktober 02, 2008

Fast inkomst efter kompetens

Vi har haft besök av en bekant som är forskare från Sverige under några dagar.

Återigen påminns jag om dom usla förhållandena i Sverige. Det är pinsamt, en etablerad skicklig forskare, vet inte från år till år om han kommer ha någon inkomst och när, om han har tur, får någon kortare anställing på universitetet är lönen närmast ett hån. Då ska man vara glad och tacksam att man fått bli anställd ungefär och lönen är låg för att lönen är låg, man kan ju inte göra undantag för en person, då vill ju alla andra också ha samma högre lön argumenteras det. Moment 22.

Jag vet inte. Jag är skeptisk, men om ett år kommer jag till Sverige iallafall. Så är det. Jag kommer gå till den privata sektorn om jag får chansen och överge forskningen. Det värsta är att forskning är så kul, men man måste ju leva också. Fast inkomst efter kompetens är minimikravet.

Hoppas den privata sekorn i Sverige vaknar och (liksom i England eller USA) inser vilken kapacitet en person med forskar-utbildning/erfarenhet sitter inne med. Expertisen är inte någon form av spetälska som ska gå med mössan i handen i ett litet land som onundvikligen kommer halka efter i konkurrensen ute i stora världen om inget görs.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förfärligt är ordet. Och helt rätt att vända sig från det.

Problemet som Sverige kommer att få brottas med är att det inte kommer vara de skarpaste hjärnorna och mest snillricka sinnena som kommer att ta plats på doktorand- och professors-platserna, utan det kommer att bli de personer som accepterar förhållandenda. Och forskningen kommer att bli därefter.

Det kommer att vara asociala jävlar med knasiga idéer om världen som kommer att hamna där. Människor utan egna familjer, och utan empatisk förståelse för grundläggande samhällsvärderingar.. illa är det.

sa...

Ojoj, du skräder inte orden broder.

Situationen är allt annat än bra, men dom flesta som jag känner i forskningsvärlden är helt reko alltså. Men jag förstår vad du menar. Har man dessa egenskaper du beskriver (möjligen med undantag av "knasiga ideer om världen") underlättar det garanterat att uthärda den psykiska tortyr det innebär att inte ha säker inkomst.

Pax