söndag, januari 28, 2007

Engelsk sjukvård vs svensk

Vetenskapsman som jag är beslöt jag mig för att undersöka hur engelsk sjukvård fungerar. Sålunda skar jag nästan av mig pekfingret med kökskniven. Inga plåster hjälpte, det var ett djävla djupt sår, så jag surrade, med hjälp av tejp, massa dasspapper runt handen och körde till sjukhuset.

Jag kom dit 21:20 ca
21:50 hade jag blivit omplåstrad av en sköterska
23:07 var jag, bedömd, sydd med fyra stygn av en doktor och klar att åka hem!

Hade detta varit en Lördagkväll i Sverige; Göteborg eller Uddevalla, hade jag fått vänta absolut minst 5 timmar innan jag ens hade fått se en läkare. Jag har varit med om en del olyckor dessvärre så jag vet. Jag ska inte dra dom nu, men dock. Har varit på både Uddevalla akut och Sahlgrenska... Jag behövde inte ens betala något. Fantastiskt. Tydligen har man för två år sedan infört en lag som innebär att man måste få träffa en läkare inom max fyra timmar om man kommer in akut i England. Föredömligt!

Lite skadefakta:
Stort djupt jack just ovanför pekfingret. Läkaren sa att jag hade jättetur som inte skar av nerven. Då hade jag inte haft någon känsel i pekfingret. Vidare var det nära att senan hade blivit kapad, då hade jag inte kunnat räta ut fingret. Så det var tur i oturen!

Och nu:
tyck synd om mig!

Tror ni mig nu då?

3 kommentarer:

Björnen sa...

Jättesynd.
Gör det ont?
Skall jag blåsa?

Anonym sa...

Skadad "strax ovanför pekfingret" hm, skar du i luften eller? :)

sa...

Ni bara dummar er ju.

Det är faktiskt synd om mig. Men ok, jag får väl äta glass istället då som kompensation.