måndag, november 20, 2006

Antites #2

Marknadskrafterna sluter sig samman med säkerhetspolis och beslutsfattare på toppnivå. Förbudet att ta med dryck (vätska) förbi säkerhetskontrollen på flygplatser är bara ett exempel.

I och med att taxfree shoppningen i det närmaste försvann när fler och fler länder gick med i EU, så dalade försäljningssiffrorna. Nu har man funnit bot mot detta. Sedan de nya reglerna införts så slår handeln på exempelvis London, Heathrow alla rekord. Det är tom bättre siffror än när det var taxfree. Känner jag på mig.

Dessutom tjänar dom en extra hacka på att plundra alla beslagtagna väskor folk ställer ifrån sig obevakade (”please do not leave any luggage unattended at any time, as it will be removed without warning!”).

Det är samma sak med julen. Nu börjar man redan i november med hetsen. Ja, okej, jag gillar att man tänder ljus och sånt. Det piggar upp i höstmörkret. Det är bara det att det man inte känner att det ligger genuin välvilja bakom, utan bara iskallt beräknande från affärsidkarna. Typ, ”vi förlänger julshoppningen med en månad” och handeln noterar med all sannolikhet nya toppsiffor. Sedan kommer ju mellandagsrean.

DN’s läsarundersökning:
Har julskyltningen dragit i gång för tidigt?
Ja 87% (2565)
Nej 13% (400)

Totalt antal röster: 2965

Inga kommentarer: