onsdag, november 29, 2006

Byråkratin föder sig själv

Byråkratin och vanvettet fortgår.

Var på banken idag för att beställa ett visa kort. Dom ville först inte tillmötesgå detta tillsynes blygsamma krav. "Varför ska du ha det?" "Maestro" är det största och fungerar överallt. Lögn. Det är visa. Mystiskt att dom ljuger. Iallfall, så fick jag tillsist komma med en banktjänstekvinna o fylla i alla papper, under det att hennes chef kontrollerade så allt gick rätt till. Hon var väl ny. Nervös som tusan var hon. Jag var jobbig tror jag. När vi så änligen var klara, efter en hel timmes tjöt och påskrivande av papper, så sa dom: "nu skickar vi kortet...osv" och så visade dom nån utskrift, med MIN SVENSKA ADRESS! Det är ju lysande att dom skickar det dit. Bara att hämta när jag kommer hem vid JUL! Vi kan ändra din adress, men nu har beställningen redan gått iväg, sa dom. Tokigt. Om man jobbar o bor i england, hur kan dom tro att man vill ha grejjerna till sin gamla adress i sverige???

All denna petnoga byråkrati och så blir det iallafall fel. Som vanligt.

Sorry att jag är gnällig, men jag är lite less och ensam. Känns ju lite bättre nu iallafall.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att engelsmännen förtvivlat försöker upprätthålla en petnoga byråkrati, men att de egentligen är genetiskt oförmögna att lyckas. Allra helst hade de velat ha riktig tysk "ordnung", med stora Statsi-lika arkiv där man kan få reda på allt från grannens skostorlek till vad tant Hertha egentligen gjorde den där kvällen katten dog.

Fast det kan man ju inte nämna för dem; don´t mention the war!

sa...

:D

Engelsmännen ligger ju i krig even as we speak i Irak. Byråkratin är bara för att flytta allmänhetens fokus bort från det som verkligen är viktigt. Folk dör därborta. Jag snackade med en marinkårsgrabb som skulle ner o döda dom som hade dödat hans bästa vän...

Will people never learn?

Peppe sa...

Hahaha! Don't mention the war. Ni är roliga.

Min pappa bodde 15 år i Tyskland (gudskelov har han flyttat hem nu) och byråkratin var beyond katastrofal där också. Dessutom upplevde jag tyskarna som lite osympatiska.

Anonym sa...

Visst är de lite osympatiska tyskarna!
Men de kan inte ha det så lätt. Tänk dig att växa upp och heta Jürgen, Dirk, Siegried eller nåt liknande, och vara tvungen att ha hockeyfrilla, orange täckjacka och fjunig mustasch. Man har nog världen emot sig redan från början.

sa...

Ich habe suerkraut ins mine lederhosen

Peppe sa...

Top Secret? Världshistoriens kanske bästa film.

sa...

My hoovercraft is full of eels!

(Yes!)