söndag, november 12, 2006

Vänlig

Nu är jag lite mera vänligt inställd till dom jag bor hos igen. Jag får massa husgeråd av dom nämligen (dom ska ju flytta lååångt bort). Som tex en görbra josgörarmaskin som jag inte visste att jag behövde. Och kastruller osv. Så lätt det är att göra mig glad. Materialist, javisst!

[Varning för misantropiska tankegångar nedan]

Får mig att tänka lite på oss i s.k. generation X, även kallad den ironiska. Är vi inte den mest självupptagna, bortskämda soffliggande slöa materialistiska generationen hittills. En förlorad generation vars största farhåga och diskussionsämne är att det inte är något bra på TV? Vad gör vi för nytta? Kan vi göra nytta? Har vi gett upp? Alla 40-talisterna sitter ju på resurserna (=dom ”bra” jobben, fina husen, osv)? Eller? Vill vi göra nytta eller bara lägga rabarber på lika mycket eller mera som våra föregångare? Vi backpackers, upplevelsejunkies och balla barhängare. Och all äcklig självförverkelsemani som måste ta sig till utryck på alla möjliga sätt. Tex som denna bloggen. Och nu får vi massa barn också. Stackare som måste ta över vår förstörda värld. Vi som inte gjort ett skit utom att bli fulla lite för ofta, äta upp all fisk och köpa för mycket balla prylar. Om vi ansträngde oss för att förbättra vår planet lika mycket som vi ansträngde oss för att vara coola, var skulle vi vara nu då? Tråkiga miljöpartister med näbbstövlar och fjällrävenkånken? Eller? Fast vem orkar bry sig? Det är för mycket ju. Eller hur? Återvinna några tomglas får räcka. Lika bra att ha så kul som möjligt så länge det varar! Man kanske dör snart ändå... Är det det? Är det därför? Simpel gammal dödsångest? Köp en SUV och ta flyget jorden runt! Medan det går. Det tänker jag göra. Killen som jobbar med att mäta hälsan i oceanerna globalt har talat.

Det kändes gött att skriva. Hädanefter ska jag försöka vara mera positiv/konstruktiv i mitt skrivande annars slutar ni väl läsa? Det kanske ni redan har gjort iofs. :)

Spray paint the walls! (Blackflag, 1981)


Revolutionen och anarkin kommer komma det är bara en tidsfråga!

2 kommentarer:

Peppe sa...

Sant, vi borde antagligen få med remmen. Fast man kan ju upplevelseknarka och vara lite medveten samtidigt. Säg: resa jorden runt och samtidigt äta vegetariskt, åka spårvagn istället för bil och släcka lampa när man går ut. Det hjälper åtminstone pyttelitet...

sa...

Bra argumentation (som vanligt)!

Man kan ju segla också, men det skulle ju vara rätt jobbigt och ta en jävla tid. Nä, we are fucked tror jag. Om vi vill leva som vi gör och inte i någon hydda i skogen? Bevare mig väl!

PS
Tackar för en trevlig läsning på din blog