onsdag, november 22, 2006

The idiots who say NI

Man måste ha ett National Insurance (NI) number om man jobbar i Uk. Det är inte alls strateforward att skaffa sig.

Jag ringde och lyckades boka ett möte. Trodde jag. Det utlovade brevet dök aldrig upp. Jag ringer dom igen då, och frågar om det är på gång... "Vi är ledsna" säger dom "vi har ingen notering om dig och kan inte hjälpa dig". Va fan! Tänker jag. "Okej, kan jag boka ett nytt möte då?" frågar jag. "Vi kan dessvärre inte hjälpa dig" blir svaret. Ok. Jag är nu så perplex att jag bara säger "nähä, hej då" och lägger på.
Nästa dag gör jag ett nytt försök. Nu går det bra. Jag lyckas boka ett möte. Dom ska skicka brev. Sedan går det några dagar. Kanske en vecka eller två. Plötsligt dimper det så ner inte mindre än två brev! Jag ska komma samma datum fast två olika tider, till ett och samma ställe. Bra tänker jag. Redundans...

Och så nu idag, då ringer det på mitt kontor. "Du har en tid för... NI nummer... den då och då..." säger dom. "Jaaa" svarar jag avvaktande. "Vi har bytt adress" säger dom, "du ska komma till den nya adressen"... "Jaha säger jag, vilken är adressen?".

"Vet inte" blir svaret!

Jag bryter ihop och asgarvar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har ju läst Processen. Hoppas du inser att detta enbart är början... ;)