söndag, november 19, 2006

RWYC

Var med och seglade i regattan idag. Spännande. Vi var laddade som fan, men minst tre av besättningen var nya på båten, inklusive mig. Jag hade hand om storseglet, två var på fördäck, två på vinscharna och Tony förde befäl / styrde.

Vinden ökade till runt 10-15 m/s när starten gick. Vi länsade (vinden bakifrån) för spinnaker och skulle gå runt rundningsmärket, skifta till heavy genua, och gå uppåt mot vinden. Dessvärre fick vi problem med att få upp genuan (man vill ta ner / hissa spinnakern i lä på ett kontrollerat sätt) och Tony var tvungen att lova (gå upp mot vind), vilket resulterade i att spinnakern blåste ut och vi tappade kontroll över den. Vi fick tillslut in den i båten och så, men då var det kört. Vi var långt efter.

Det var iallafall en fin dag ute på sundet och maten var görgod på klubben (Royal Western Yacht Club). "Here you are sir", sade dom när man fick sin steak. Sir. Det gillar jag. Jag är nog en jäkla snobb after all.

Spinnakersegling, precis innan katastrofen



U-båt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jasså, det skall vara Sir Patrik nu?
Vad blir det härnäst: brunrutig kostym, monokel och spatser-käpp? Börjar bli lite orolig för dig...

sa...

hehehe

Erkänn att du gillar att bli kallad för sir nu! (Minns en flight med BA när jag hade långt hår och blev kallad för "madam, sir, madam, SIR". Jag tror jag föredrar sir.)

Anonym sa...

Ok madam, det är ganska så trevligt. Jag erkänner.