lördag, november 25, 2006

Godsaker

Läste om Ben & Jerry's glass. Den skulle vara otroligt god och svårt beroendeframkallande. Så jag var ju tvungen att testa, vetenskapsman som man är. Köpte således B&J’s cookie dough glass. Det visade sig vara ganska ordinär glass, med små bitar av mörk choklad och köttbullstora bitar kakdeg. Ganska gott. Men himmelskt? Nja. Jag håller nog fortfarande på lejonet o björnen eller sån där italiensk gelato.

Det godaste glassaktiga jag någonsin ätit hittills, i den kalla efterättsklassen, är Guerra (även kallat nieve) i Mexico (guerra betyder märkligt nog krig). Det är i alla fall helt enkelt färsk frukt som man gör typ en sorbé av, men inga tillsatser, inte ens socker! Det måste förstås vara riktig solmogen frukt som finns i tropikerna och inte den smaklösa man hittar i norden. Jävlar vad gott! Mango och guanabana var mina favoriter. Det är nästan värt att åka till Veracruz igen, enbart för att få smaka på deras grymma guerra.

Men, smaken är som röven klöven. Och till saken hör ju att jag inte är någon stor fan av mkt söta saker (utom små katter å så).

Inga kommentarer: